Pakkepost: Vær opmærksom på dette
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Vær opmærksom på dette, når det gælder pakkepost

Fragtfirmaer som PostNord, GLS, dao og DHL har forskellige vilkår. Så hvad gør du, hvis pakken er ødelagt eller afleveret til en anden pakkeshop end aftalt?

Foto: Getty Images · 23. november 2022
Pakkepost rettigheder

Når du shopper online, leveres dine varer typisk af et fragtfirma som PostNord, GLS, dao og DHL eller andre fragtfirmaer, og i mange tilfælde vil du selv kunne vælge, hvilket firma der skal levere din pakke til dig. 

Kend vilkårene fra fragtfirmaerne

Det er vigtigt, at du er særlig opmærksom på vilkårene, for de er forskellige fra fragtfirma til fragtfirma. Sagt med andre ord: Det er ikke lige meget, hvilket fragtfirma du vælger, skal levere til dig.

Her får du svar på:

  • Hvor skal dine pakker leveres til?
  • Hvem må tage i mod pakken?
  • Hvem må hente pakken i en pakkeshop?
  • Må fragtfirmaet efterlade pakken uden for din dør?
  • Hvad gør du, hvis din pakke er forsinket?
  • Hvordan klager du over leveringen af din pakke – hvis den fx er ødelagt eller slet ikke nået frem til dig?

Hvor skal pakken leveres til?

Handler du online, kan du ofte vælge forskellige leveringsmuligheder til forskellige priser. Det vil typisk være hjemmelevering, levering til pakkeshop eller afhentning i butik.

Fragtfirmaet skal levere din pakke til det sted, I har aftalt.

Leverer fragtfirmaet ikke til det aftalte sted? Eller skriver de, at de ikke har leveret pakken hjemme hos dig, fordi du ikke var hjemme, selv om du var hjemme? Så kan du kontakte firmaet og bede dem levere pakken til det rette sted.

Har du valgt levering til en pakkeshop, tager de fleste pakkefirmaer forbehold for, at de må levere til en anden pakkeshop, hvis den valgte pakkeshop er fyldt op. Dette skal du være oplyst om og have accepteret.

Leverer fragtfirmaet til et andet pakkeudleveringssted, fordi dit valgte pakkeudleveringssted er fyldt? Så er der i princippet ingen grænse for, hvor langt væk udleveringsstedet må være fra din bopæl eller den oprindelige pakkeshop, du havde valgt. Har du ikke mulighed for at hente pakken i det nye pakkeudleveringssted, kan du forsøge at kontakte pakkefirmaet og bede dem levere pakken til et udleveringssted tættere på dig.

Hvem må tage imod pakken?

PostNord, GLS, DHL og dao tilbyder alle at levere pakken på privatadresser. PostNord er dog de eneste, der skal levere til alle adresser. 

GLS og DHL afleverer, ifølge deres aftalevilkår, pakken til enhver person på adressen.

PostNord afleverer, ifølge deres aftalevilkår, pakken til enhver voksen person på adressen. Den, som modtager pakken, kvitterer for leveringen. Modtageren har derefter ansvaret for at levere pakken videre til dig. Når modtageren har kvitteret for pakken, fraskriver GLS, DHL og PostNord sig ansvaret.

Er der ingen hjemme til at modtage pakken, afleverer GLS og PostNord pakken til afhentning hos det respektive fragtfirmas pakkeshop.

DHL, GLS og PostNord sender dig en sms med alternative leveringsmuligheder. Det kan være levering en anden dag eller afhentning i en pakkeshop.

dao afleverer ikke pakker personligt, da de leverer pakker om natten. Derfor hænger dao enten pakken på dit dørhåndtag eller lægger den i postkassen. Kan pakken ikke være i postkassen, eller er døren til din opgang låst, bliver den afleveret i en pakkeshop.

Hvem må hente min pakke i en pakkeshop?

Pakkeshoppen må som udgangspunkt kun udlevere pakker til dig, der står som modtager på selve pakken. Hvis ikke du selv kan hente pakken, kan du give en fuldmagt til en person, som henter pakken for dig.

Videresender du mailen eller sms’en med pakkenummeret, anser både PostNord, GLS og dao det for en fuldmagt.

PostNord og GLS kræver, at den, der henter din pakke, viser legitimation som et officielt billede-id eller det gule sundhedskort.

dao kræver kun, at den der afhenter pakken kan vise pakkenummer og udleveringskode. 

DHL udleverer kun pakken til andre end dig, hvis du på forhånd har afgivet en fuldmagt på deres hjemmeside. Den, som henter pakken, skal medbringe legitimation.

Må fragtfirmaet efterlade pakken uden for døren?

GLS, DHL og PostNord må kun efterlade pakken uden for dit hjem, hvis du har valgt denne leveringsform.

Hos PostNord kan du tilmelde dig ordningen Modtagerflex, hvor du kan lave en permanent aftale med PostNord om, hvor de må efterlade din pakke. Du vil modtage et klistermærke, som skal sættes på din brevkasse. Du kan også give en engangsfuldmagt, når du får en sms om, at pakken er på vej.

Hos GLS kan du give en engangsfuldmagt eller en fast fuldmagt om, hvor din pakke må efterlades.

Hos DHL kan du afgive en engangsfuldmagt.

GLS, DHL og PostNord fralægger sig ansvaret for pakken, når de har afleveret den uden for døren. Bliver pakken stjålet efter leveringen, kan du altså ikke søge erstatning hos fragtfirmaerne.

dao afleverer pakken uden for din dør, selv om du ikke aktivt har valgt denne leveringsform, og sender dig en sms, når pakken er leveret. Vær opmærksom på, at da dao oftest leverer om natten, kan pakken stå flere timer uden opsyn.

dao fralægger sig ansvaret for pakken, når de har afleveret den uden for døren.  

Hvad gør jeg, hvis min pakke er forsinket?

Bliver pakken væsentligt forsinket i forhold til det leveringstidspunkt, du er blevet lovet? Så har du ret til at annullere købet og få pengene tilbage.

Hvornår en levering anses for væsentlig forsinket afhænger af, hvad forhandleren har lovet dig, da du købte varen. Har du udtrykkeligt fortalt sælgeren, at det var vigtigt for dig at få varen før en konkret dato? Eller har sælgeren lovet dig levering før en særlig dato (for eksempel juleaften)?

Så har du som udgangspunkt ret til at hæve købet, hvis pakken ikke kommer frem til tiden. Der kan dog være særlige aftalevilkår, fx i forbindelse med covid-19-situationen og krig (såkaldt force majeure), der betyder, at det som udgangspunkt må lempes.

Hvordan klager jeg over leveringen?

Er pakken er gået i stykker under leveringen? Eller er pakken slet ikke nået frem? Så kan du klage.

Har du bestilt pakken på en webshop, skal du klage til webshoppen, da det er dem, der har ansvaret for, at du modtager pakken.

Du kan klage videre til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet, hvis I ikke kan løse problemet tilfredsstillende. Du skal dog være opmærksom på, at prisen for varen eller ydelsen, du klager over, skal være mindst 1.110 kr.

Er pakken sendt fra en privatperson, skal du klage til det fragtfirma, der er blevet brugt.

Hvis fragtfirmaet nægter dig en erstatning, skal du tage klagen videre til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.

Pas på fupmails om pakker

Når din pakke ankommer til postbutikken, får du en sms eller en mail om, at din pakke er klar. Men se dig godt for – svindlere sender ofte fupmails eller sms’er om pakker.

Sørg for at have overblik over, hvad du har købt, og læs mailen eller sms’en flere gange i ro og mag, for at være sikker på, at det ikke er fup. Du kan også tjekke afsenderen.

Lad være med at klikke på links i mails og sms’er. Brug i stedet fragtfirmaets hjemmeside eller app til at tracke din pakke.